Obalamy mity o elektromobilności!

Z cyklu obalamy mity o elektromobilności Ślad ekologiczny (CO 2) samochodów elektrycznych jest tak samo zły jak spalinowych Całkowity ślad samochodów elektrycznych jest dziś mniejszy niż pojazdów posiadających silnik spalinowy, a ich negatywny wpływ na środowisko będzie tylko maleć wraz z rozwojem technologicznym. Aby dokonać uczciwego porównania, ważne jest, aby spojrzeć na pełny cykl życia […]

Z cyklu obalamy mity o elektromobilności ⚡

Fot. ADAC

Ślad ekologiczny (CO 2) samochodów elektrycznych jest tak samo zły jak spalinowych 🚨

Całkowity ślad samochodów elektrycznych jest dziś mniejszy niż pojazdów posiadających silnik spalinowy, a ich negatywny wpływ na środowisko będzie tylko maleć wraz z rozwojem technologicznym. Aby dokonać uczciwego porównania, ważne jest, aby spojrzeć na pełny cykl życia samochodu. Ślad ekologiczny zależy zarówno od procesu produkcji, jak i od emisji podczas użytkowania pojazdu.

Energia wykorzystana podczas produkcji ⚡

Ślad CO 2 przy produkcji w pełni elektrycznego pojazdu jest obecnie większy niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym. Wynosi on średnio 57 g CO2/km. Różne etapy produkcji baterii wymagają znacznych ilości energii, a co za tym idzie zwiększonej emisji CO 2. Jednym z najbardziej emisyjnych procesów jest wytworzenie aktywnych materiałów będących częścią akumulatorów.

Brak CO 2 podczas jazdy ⚡

W fazie użytkowania samochód nie emituje CO 2 . Energia elektryczna wytwarzana do ładowania baterii może pochodzić ze źródeł w 100% ekologicznych np. energia wiatrowa lub słoneczna, ale także w szczególności jeśli spojrzymy na sytuację w naszym kraju – do 70% z paliw kopalnianych jak np. węgiel, gaz ziemny czy ropa. Wszystko wskazuje jednak na to, że produkcja “zielonej energii” znacznie wzrośnie, a za kilka lat sytuacja będzie wyglądać zupełnie inaczej.

W całym cyklu życia samochodu mobilność elektryczna oraz coraz lepszy dostęp do ekologicznych źródeł energii pozwoli na to, że pojazdy EV będą generować mniejszy ogólny ślad CO 2 niż samochody z silnikiem spalinowym. Już obecnie pojazdy elektryczne w Unii Europejskiej emitują średnio 60% mniej CO 2.

Korzyści z emisji w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym według wielkości pojazdu i położenia geograficznego. Tzw. scenariusz podstawowy 2030 ⚡

Kiedy spojrzymy na trzy główne rynki – Chiny, Europę i Stany Zjednoczone: “do 2030 r. przewaga w niskiej emisyjności CO 2 pojazdu elektrycznego w jego cyklu życia w porównaniu z pojazdem z silnikiem spalinowym będzie wynosić od 19% (duży pojazd, niski udział energii odnawialnej) do 60% (mały pojazd, duży udział energii odnawialnej).

Dla porównania: “łączna emisja dwutlenku węgla w całym cyklu życia pojazdu na przykładzie Golfa z silnikiem Diesla (TDI) wynosi średnio 140 g CO2/km, a w wypadku całkowicie elektrycznego e-Golfa jest to 119 g CO2/km. Na przykładzie samochodu wyposażonego w silnik spalinowy wyraźnie widać, że najwięcej dwutlenku węgla powstaje podczas eksploatacji. Silnik Diesla osiąga tu wynik 111 g CO2/km. Samochód elektryczny emituje w tej samej fazie tylko 62 g CO2/km, które powstają wyłącznie w wyniku produkcji energii elektrycznej potrzebnej do zasilania pojazdu.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.